[sws_ligne_bleu]Niet ieder cadeau is een echt cadeau[/sws_ligne_bleu]

Spullenhulp maakt dit jaar van de kerstperiode gebruik om een sensibiliseringscampagne te lanceren. Die gaat van start naar aanleiding van 700 ton afval die de vzw dit jaar opnieuw in hun welbekende kledingcontainers verzamelde.

Een geschenk krijgen in de kerstperiode is geen nieuwigheid. Ook dit jaar weer liggen er miljoenen cadeaus op ons te wachten onder prachtig versierde kerstbomen. Het is een evidentie hierover verheugd te zijn. Jammer genoeg is niet alles wat men krijgt een mooi cadeau, zo kon Spullenhulp dit jaar opnieuw ondervinden. Daarom wil de vzw tijdens de eindejaarperiode graag de aandacht vestigen op een problematiek die haar bijzonder nauw aan het hart ligt: de toenemende hoeveelheid afval in haar inzamelcontainers voor kledingstukken.

Al sinds haar oprichting 75 jaar geleden strijdt vzw Spullenhulp tegen armoede en sociale uitsluiting. De gele kledingcontainers waarin ‘afgedankte’ kledingstukken worden verzameld om hen nadien een tweede leven te geven, zijn niemand onbekend. Daarmee zet de organisatie reeds vele jaren maatschappijbewuste mensen aan tot het schenken van textiel dat bij hen thuis geen plaats meer vindt.

“We dragen deze mensen een buitengewoon warm hart toe. Dankzij hen kunnen honderdduizenden mensen genieten van kwaliteitsvolle gerecycleerde voorwerpen die we samen voor hen verzamelen,” voegt Yseult Stiernet, projectverantwoordelijke bij de vzw daar graag aan toe. De schenkingen worden door vzw Spullenhulp opgehaald, verwerkt en opnieuw aangeboden in één van de 18 winkelpunten doorheen het land. Met de winst worden de sociale acties van Spullenhulp gefinancierd.

De laatste jaren krijgt de organisatie echter te maken met een onhoudbare en immorele problematiek. “Er komt steeds meer afval terecht in onze containers. Het gaat daarbij niet enkel om besmeurde of onvolledige kledingstukken – die om die reden onbruikbaar zijn – maar ook afval, etensresten of erger zijn jammer genoeg geen uitzondering meer,” valt te verstaan bij Spullenhulp. Een korte greep uit het lijstje van zaken die op een onbegrijpelijke manier verdwaald raken in de containers: lege drankkartonnen, kapotte flessen maar ook stinkende luiers, gebruikte tampons, rottende vis en andere dode dieren. Het gaat hierbij over meer dan 7 00 ton afval per jaar. “Het kost de organisatie handenvol geld om het huisvuil te scheiden van de waardevolle kledingstukken en opnieuw te verwijderen. Eén ton afval verwijderen kost al snel €135. Het ergste is dat veel kwaliteitsvolle giften erdoor besmeurd raken en zo verloren zijn.”

Een nieuwe sensibiliseringsactie, in samenwerking met reclameagentschap DDB, wil mensen op een ludieke manier wijzen op dit aanhoudende probleem. Tijdens de kerstperiode zal Spullenhulp een nieuwe online video verspreiden. Hierin is een kerstman te zien die op de Brusselse kerstmarkt voor de gelegenheid aan voorbijgangers kadootjes uitdeelt. Niet zomaar kadootjes, want deze exemplaren komen recht uit de kledingcontainers met de nodige verbaasde en kwade reacties tot gevolg. Niet het minste spektakel verzekerd!
“De campagne heeft tot doel kijkers aan te zetten tot zelfreflectie. We willen dat mensen goed nadenken over de kwaliteit van de producten die ze weggeven. Mensen opnieuw trots maken op wat ze afstaan, daar gaan we voluit voor,” verklaart Julien Coppens, algemeen directeur van vzw Spullenhulp.